درس فرهنگ و هنراستان کرمان

درس فرهنگ و هنراستان کرمان

آموزش مطالب هنری وآموزشی کتاب فرهنگ وهنر متوسطه اول
درس فرهنگ و هنراستان کرمان

درس فرهنگ و هنراستان کرمان

آموزش مطالب هنری وآموزشی کتاب فرهنگ وهنر متوسطه اول

ابزار و تکنیکهای طراحی (آموزش طراحی قسمت دوم )

ابزار و تکنیکهای طراحی

در این برنامه، با توجه به توضیحاتی که در رابطه با معرفی ابزار و نحوه کار با آنها ارائه خواهد شد، شما در انتخاب سوژه ها آزاد هستید و می توانید با استفاده از وسایلی که معرفی می شود، جنسیتها و اشیای مختلفی مثل شیشه، فلز، پارچه و گیاهان را طراحی کنید.

 طراحی با ذغال (روش اول)

وسایل مورد نیاز: ذغال طراحی طبیعی یا فشرده (ترجیحاً فشرده)، محو کن، پاک کن، مقوای اشتناخ A4، کاغذ پوستی کمی بزرگتر از A4.

...........

 

 

سوژه را از اشیایی با جنسیتهای متنوع انتخاب کنید. با کمک ذغال (نه مداد) طرحی بسیار ساده از مدل بر روی مقوا ترسیم کنید. اندازه طرح نباید کوچک باشد. اگر رنگ سوژه سفید باشد شما فقط به قسمتهایی که سایه وجود دارد توجه کنید و همان قسمتها را با پهنای ذغال کمی تیره کنید. در ابتدای کار مراقب باشید که با لبه تیز ذغال خطوط تیره و پر رنگ ترسیم نشود چون اثر نامطلوبی از خود بر جای می گذارد. سپس محو کن را بر روی اثر ذغال ساییده و آن را به صورت سایه ای محو و یک دست در آورید. برای ایجاد سایه های تیره تر، همین کار را تکرار کرده و لایه های خاکستری را بر روی هم بیاورید. به جای محو کن می توانید از تکه ای دستمال کاغذی و یا انگشت دستتان (به شرط آنکه چرب یا مرطوب نباشد) استفاده کنید.پس از ترسیم خاکستریها، می توانید با لبه تیز ذغال، اشاره های حساسی را در قسمتهای تیره به عنوان ارزش خطی، به مدل بیفزایید. این کار باعث ایجاد استحکام در مدل می گردد. در صورتی که مدل شما رنگی باشد ( آبی، قرمز، بنفش، سبز و...) ابتدا سراسر طرح را با پهنای ذغال بپوشانید و بعد دستمال کاغذی را بر روی آن بکشید تا اثر ذغال به طور کامل و یک دست خاکستری شود. سپس مراحل تیره تر را مجدداً با ذغال ترسیم کرده و با محو کن اثر آن را یکنواخت کنید. مراقب باشید که در حین کار دستتان بر روی طرح ساییده نشود. اثر ذغال به راحتی پاک شده و کار را ناقص می کند.مراحل آخر کار مهمترین بخش است. در این مرحله با کمک نوک ذغال، در قسمتهای تیره، ارزش خطی مناسبی ایجاد کنید. به مقایسه درجات مختلف خاکستری هایی که ترسیم شده بپردازید و چنانچه لازم بود، در سایه هایی که ایجاد کرده اید تجدید نظر کنید. برای مدلهای شفاف و براق (شیشه، سفال لعاب دار، فلز) که انعکاسهایی از نور در خود دارند، به همان ترتیب سابق سایه ها را ایجاد کنید. سپس برای نشان دادن نورهایی که در مدل دیده می شود، از تکه ای پاک کن تمییز استفاده کنید کناره پاک کن را با کاتر ببرید تا صاف و لبه دار شود. به این ترتیب می توانید نورهای ظریف و حساسی در طرح خود ایجاد کنید. مراقب باشید که: جهت حرکت دستتان برای ترسیم نورها، مطابق با حجم مدل و نوری باشد که واقعاً مشاهده می کنید. نورهایی که ترسیم می کنید از نظر اندازه و پهنا متنوع باشد. به مدل خود نگاه کنید. در کنار قسمتهایی که نور وجود دارد، گاهی لکه های بسیار تیره ای هم به چشم میخورد یا این که قسمتهایی از نور، محو و نامشخص است توجه به این نکات علاوه بر آنکه در مدل شما تنوع ایجاد می کند، بر دقت و ظرافت طرح نیز می افزاید. وقتی کار تمام شد، روی طرح را با کاغذ پوستی بپوشانید تا کارتان محفوظ بماند.

طراحی با ذغال (روش دوم):

سوژه را در مقابل خود قرار دهید. با پهنای ذغال سراسر مقوا را یک دست و منظم سیاه کنید. بعد با دستمال کاغذی یا با دستتان روی آن بکشید تا کاملاً سیاه شده و از ذغال اشباع شود. این مرحله را مجدداً تکرار کنید و دومین لایه تیره ذغال را بر روی لایه قبلی به وجود آورید و مجدداً هم با دستمال کاغذی روی آن بکشید. خرده های ذغال روی مقوا را بتکانید. سپس با توجه به مدل، طرح را با ذغال ترسیم کنید. بعد با کمک محو کن، پاک کن و انگشت دستتان، خاکستری اولیه را روشن و روشنتر کنید. هر یک از این وسایل را که نام بردیم، درجات خاکستری روشنتری ایجاد می کند. در این شیوه، شما بر خلاف روشهای قبلی، از خاکستری تیره به خاکستری روشن می رسید و پاک کن تمییز، در اینجا نقش عمده ای به عهده دارد. در مرحله پایانی باز هم به مقایسه نورها و تیرگیها بپردازید و از ارزش خطی استفاده کنید. گاه لازم است که زمینه پشت سوژه تیره تر یا روشنتر از سوژه باشد تا به صورت مجزا از کار اصلی به نظر بیاید. در پایان روی کار را با کاغذ پوستی بپوشانید. چنانچه به اسپری تافت (مخصوص موی سر) دسترسی دارید، می توانید روی کار را اسپری زده و لایه ای محافظ بر روی اثر ذغال به وجود آورید. در این صورت کار را به حالت عمودی مایل قرار داده و اسپری را از فاصله 25 تا 30 سانتیمتری به آن بپاشید. هرگز کار را بر سطح زمین به صورت افقی نگذارید. قدری صبر کنید اسپری خشک شود. آهسته بخشی از طرح را لمس کنید. اگر اثر ذغال بر دستتان نشست، عمل اسپری را مجدداً تکرار کنید. در غیر این صورت، پس از خشک شدن کار، روی آن را با کاغذ پوستی بپوشانید.

سایه روشن با هاشور:


ایجاد سایه روشن با هاشورهای منظم یا نا منظم، سابقه ای بسیار قدیمی در نقاشی و طراحی دارد. اغلب وسایل (مداد، خودکار، روان نویس) برای هاشور زدن مناسب هستند و پیشنهاد می کنیم همه آنها را تجربه کنید.

شیوه کار: با ترسیم خطوط موازی و منظم و یک دست، سطحی به دست می آید که می تواند جایگزین سایه روشنهای مداد، ذغال و آب مرکب باشد. به یاد داشته باشید که هاشور برای سطوح وسیع و صاف چندان مناسب نیست. اندازه طرح را در حدی بگیرید که بتوانید به راحتی دست خود را در سراسر طرح حرکت دهید. هر قدر خطوط به هم نزدیک باشند تیرگی بیشتری ایجاد می کنند. این تیرگی با تکرار هاشور در جهتهای متضاد تشدید می شود. جهت هاشور بایستی با حالت و فرم مدل هماهنگ باشد. یعنی برای مدلهای صاف و تخت، خطوط مستقیم (در جهات مختلف) و برای مدلهایی با سطوح مدور خطوط منحنی و متناسب با فرم سوژه استفاده می شود. سایه افتاده نیز با هاشور مشخص می شود. ابتدا قسمتهای روشن را هاشور بزنید. سپس با تکرار جهات متضاد تیرگیها را درجه به درجه ایجاد کنید. سایه ها باید به تدریج در روشنیها حل شوند. در غیر این صورت خطوط هاشور یک باره قطع شده و در طرح بریدگی به وجود می آورند.

حل شدن هاشور تیره در روشنیها به دو صورت انجام می گیرد:

ـــ کم رنگ، نازک و دور کردن خطوط هاشوری از یکدیگر.

ـــ کوتاه و محو کردن تدریجی خطوط هاشور.

در مدلهایی با سطوح مدور، چنانچه قصد دارید در بخشی از سوژه با ترسیم هاشور بپردازید، در نظر داشته باشید که هاشور یا سایه، بخشی از مدل محسوب شده و مطابق با انحنای کلی سطوح باشد.

  


 منبع :مینیاتورنوین http://miniturenovin.persianblog.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد