درس فرهنگ و هنراستان کرمان

درس فرهنگ و هنراستان کرمان

آموزش مطالب هنری وآموزشی کتاب فرهنگ وهنر متوسطه اول
درس فرهنگ و هنراستان کرمان

درس فرهنگ و هنراستان کرمان

آموزش مطالب هنری وآموزشی کتاب فرهنگ وهنر متوسطه اول

آموزش نقاشیخط

 تاریخچه نقاشیخط


04


 

 

 



در آثار خط نقاشی یا نقاشی خط ویژگیهایی وجود دارد که با نظایر آن در دیگر نقاط دنیا مشابه است. از سویی دیگر این آثار دارای کیفیت و زبان بصری خاصی است که گاه ویژه هنرمند و گاه ویژه کاربرد خط در سرزمین هنرمند است. قسمی بیشتر به نقاشی نزدیک است و به عبارتی وجه نقاشی سنگین تر از خط است و به ویژه توسط هنرمندان نقاش که ممارست و مهارت خوشنویسی را ندارند، ایجاد شده و به فرم و رنگ و جلوه های بصری حروف و یا کلمات بیش از مهارت در خوشنویسی تاکید شده است. در واقع این گروه در عین شیفتگی به خط و نشان دادن جلوه های زیبایی آن؛ خصوصاً در کشیده ها و دوایر، یا در شکل زیبای بعضی حروف گاه به ادبیات و جاذبه های کلمات نیز اهمیّت می دهند. از اولین پیشروان استفاده از نقاشی و خط؛ رضا مافی است. در واقع رضا مافی کار نقاشی خط را با آشنایی و خوشنویسی سنتی پایه گذارد. او با توجه به امکانات خط نستعلیق و شکسته نستعلیق و سیاه مشق های به جا مانده، توانست روشنگر مسیر باشد.او با نوشتن بر زمینه هااز جنس و رنگهای متنوع، نقش و نقاشی را در فضای واحد با خوشنویسی مطرح کرد. در واقع در دوران معاصر، نسل جدید خطاطان، در نزدیکی و تلفیق خط با نقاشی برای بیان اندیشه و عواطف خویش راهی جدید یافتند. آنها غالباً از خط شکسته نستعلیق و یا نستعلیق در کارهای هنری شان با رنگ گذاری آزاد و استفاده از بعضی تزئینات رایج در کتاب آرایی سنتی مانند تذهیب ، آثاری آفریدند. اغلب نوآوری در کاربرد رنگ جهت غنای معنای خط نوشته شده و انتقال حس و بیان هنرمند و ایجاد تنوع بصری و جذابیت به کار گرفته شده است. مانند کارهای اسرافیل شیرچی، جلیل رسولی، و مهدی فلاح و بسیاری از هنرمندان خوشنویسی که رنگ و طرح و موتیف را در کنار خوشنویسی به کار گرفتند. (افضل طوسی،عفت اسادات،(۱۳۸۸)ص۸۴)

 

در واقع عنصر مهم دیگر این کاربرد از خط، همان ویژگی حسّامیزی در خطوط اسلامی و ایرانی است. بطور مثال حسّامیزی خط شکسته و کاربرد آن در مفاهیم معنوی، خیالی و تغزّلی در ارسال پیام بصری، به تجسم بخشیدن شور و احساس و حرکت به هنرمند در اثر کمک می کند و خوانایی نوشتار را کم اهمیّت جلوه می دهد و بدین ترتیب، خط در نقاشی خط و یا گرافیک در عین حفظ و تداوم شئونات سنتی در ّجایگاه هنر دیداری، خلاقیّت بصری می یابد. (افضل طوسی،عفت اسادات،(۱۳۸۸)ص۸۷)



  مواد و ابزار مورد نیاز:

08

در مرحله ی اول ابزار مناسب برای این کار را تهیه می کنیم.ابزاری مانند رنگ،کاردک،چسب چوب،بوم،آب پاش را تهیه می کنیم.



 ایجاد بافت با چسب چوب

سطح سفیدمان را مقابلمان میگذاریم ودر مرحله ی اول چسب چوب را روی بوم یا سطح موردنظرریخته و

با کاردک چسب را روی سطح پخش میکنیم.


 نوشتن و ترکیب بندی

در مدت کوتاهی نوشته ی خود را نوشته طوری که چسب هنوز خشک نشده باشد و آرام آرام حجم چسب را با توجه به نوشته هایمان برمی داریم طوری که فضای منفی ایجاد شود.

سپس به مدت یک ربع صبر می کنیم تا چسب ما به مقدار کمی خشک شود.


 


مرحله ی بعد گذاشتن رنگ است.میتوانیم از مرکب های رنگی استفاده کنیم.رنگ را در قسمت های مورد نظر گذاشته و سپس با آب پاش رنگ را در قسمت های مختلف کار پخش می کنیم.

در این قسمت باید با توجه به ترکیب بندی مورد نظر رنگ را هدایت کنیم.

 

 

منبع:http://learnart.ir/category

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد